مقالات گرمایشی

رادیاتور و کاربرد آن

radiator

مخترع رادیاتور

برای بررسی رادیاتور و کاربرد آنها نگاهی داریم به تاریخچه این محصولات. رادیاتور مبدل حرارتی است که برای انتقال انرژی حرارتی از یک سیستم گرمایش مرکزی به منظور گرمایش فضا طراحی شده اند.
دنیسون اولمستد از نیو هون، اولین شخصی بود که از اصطلاح رادیاتور استفاده کرد و برای اجاق گاز به کار برد و آن را در سال ۱۸۳۴ ثبت اختراع کرد. او در حق ثبت اختراع خود گفت که این دستگاه عجیبی است که من آن را رادیاتور می نامم.

رادیاتور گرمایش توسط فرانتس سان گالی تاجر روسی که در سن پترزبورگ ساکن است در سال ۱۸۵۵ ،اختراع شد. در اواخر دهه ۱۸۰۰، شرکت هایی مانند شرکت رادیاتور آمریکایی برای کاهش هزینه ها و گسترش بازار، رادیاتورهای چدنی را نسبت به طرح های قبلی ساخته شده از فولاد ارتقاء دادند.

رادیاتور گرمایشی

رادیاتور گرمای مورد نیاز را از آب یا بخار می گیرند و از حرارت آب مدار برای گرم کردن هوای اطراف استفاده می کنند. با انجام این کار می توان از آنها برای گرم کردن یک اتاق استفاده کرد. رادیاتورها عمدتا از فلز ساخته می شوند چرا که فلز رسانای عالی برای گرماست.

آب گرم یا بخار از طریق رادیاتور عبور می کند و باله های خارجی به طور طبیعی با گذشت زمان گرم می شوند. با گرم شدن آن باله ، هوای اطراف نیز گرم می شود.

رادیاتور

رادیاتور های بخار

رادیاتورهای بخار یکی از قدیمی ترین انواع رادیاتورها هستند و هنوز هم امروزه به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند. رادیاتورهای بخار با توجه به اینکه وظیفه گرم کردن آب را دارند به دیگ متصل می شوند. دیگ بخار آب را گرم می کند تا به بخار آب تبدیل شود.

سپس بخار از طریق لوله عمودی به رادیاتور می رود و در آنجا انرژی حرارتی از طریق باله ها خاموش می شود. با از دست رفتن گرما از بخار، به آرامی شروع به بازگشت به آب میکند. چرخه گرمایش و سرمایش مجدداً تکرار می شود تا گرما به بقیه خانه منتقل شود.

رادیاتور های آب گرم

رادیاتور یکی از موارد اساسی در سیستم گرمایش مرکزی است ، یعنی سیستم حاوی دیگ بخار تولید گرما می کند و آن را در سرتاسر خانه یا ساختمان توزیع می کند. گرما از طریق رادیاتورهای گرمایشی به هر اتاق منتقل می شود که به آن رادیاتورهای آب گرم نیز می گویند.

رادیاتورهای آب گرم با روشی بسیار شبیه به رادیاتورهای بخار کار می کنند،مگر اینکه بدون تمام فشارهای ناشی از بخار و با رویکردی فعال تر برای جابجایی گرما در اطراف کار کند.

عملکرد رادیاتور های آب گرم

هر رادیاتور موجود در سیستم آب گرم دارای ورودی و خروجی است. ورودی آب گرم و خروجی آبی است که بیرون بیاید. در حین کار سیستم، آب در جایی در یک بخاری آب گرم، گرم می شود اما هرگز به جوش نمی آید.

پس از رسیدن آب به دمای مطلوب، از بخاری و از طریق تمام رادیاتورهای خانه پمپ می شود. با عبور آب از هر رادیاتور ، گرمای خود را از دست می دهد. سرانجام برای گرم کردن مؤثر، رادیاتور بسیار سرد می شود و مجدداً برای گرم کردن به بخاری باز می گردد.

انواع رادیاتورهای آب گرم

  • چدن
  • آلومینیوم
  • فولاد

رادیاتور

رادیاتورهای آب گرم چدن

 چدن از اینرسی بالایی برخوردار است. این بدان معناست که رادیاتور چدن حتی پس از خاموش شدن گرما را برای مدت طولانی حفظ و انتقال می دهد. این امر به ویژه برای حفظ دمای دلپذیر در اتاق هایی با عایق ضعیف که به سرعت سرد می شوند ، مناسب است. فایده دیگر این است که رادیاتورهای چدن مدت زمان بسیار طولانی را دوام می آورند.

همچنین آنها دارای چند اشکال هستند: سنگین، بزرگ و گران هستند و مدت زمان طولانی برای گرم شدن نیاز دارند.

رادیاتورهای آب گرم فولاد

این نوع رادیاتور نسبت به رادیاتورهای چدن از اینرسی کمتری برخوردار است. بنابراین رادیاتور فولادی سریعتر گرم می شود، گرچه دمای آن نیز به سرعت کاهش می یابد.

از این رو فولاد یک راه حل مناسب برای گرم کردن پشتیبان در اتاقی است که زیاد استفاده نمی شود و یا در اتاق هایی با عایق بندی مناسب که در آن گرما با سرعت کمتری فرار می کند.

مزایا: از آنجا که سبک هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند، نصب آنها راحت تر است و در مدل های متنوعی (اندازه ، طراحی و غیره) در دسترس هستند. رادیاتورهای فلزی همچنین نسبت به رادیاتورهای چدن ارزان قیمت کمتری دارند.

رادیاتورهای آب گرم آلومینیومی

 این نوع محصول سازگاری خوبی بین رادیاتور گرمایش مرکزی چدن و مدل فولادی دارد. آلومینیوم ریخته گری از اینرسی خوبی برخوردار است و گرما را برای مدت زمان نسبتاً طولانی حفظ می کند مانند رادیاتور فولادی. دما در هنگام روشن شدن به سرعت بالا می رود و هزینه از رادیاتور چدن مقرون به صرفه تر است. تنها اشکال عمده این است که خطر خوردگی وجود دارد، به این معنی که به نگهداری منظم نیاز است.

چگونه می توان با رادیاتور گرمایش مرکزی در مصرف انرژی صرفه جویی کرد؟

برای صرفه جویی در مصرف انرژی در حالی که از راحتی حرارتی مطلوب نیز برخوردار هستید، مهم است مدلی را انتخاب کنید که دارای علامت NF باشد، که ضمانت می کند دستگاه با استانداردها مطابقت داشته و از صحت عملکردهای اعلام شده اطمینان حاصل کند.

همچنین می توانید رادیاتور آب گرم خود را با شیرهای ترموستاتیک تنظیم کنید تا دمای اتاق و در نتیجه میزان مصرف انرژی شما تنظیم شود.

در مورد موقعیت رادیاتور، باید چند قانون را رعایت کنید.

با این کار سیستم گرمایش شما موثر خواهد بود، بنابراین ارزش آن را بیشتر از جنبه تزئینی یک رادیاتور در نظر می گیرید.

  1. بهتر است یک رادیاتور را در زیر یک پنجره و در همه موارد بر روی یک دیوار خارجی نصب کنید تا سرما منتقل شده توسط این دیوارها را جبران کنید.
  2. وسایل بزرگ را جلوی رادیاتور قرار ندهید، زیرا این امر در گردش مناسب گرما از طریق تابش تأثیر می گذارد.
  3. در یک اتاق بزرگ با دو رادیاتور بهتر است یکی از دیگری بزرگتر باشد. این کار گرما را در اتاق به طور مؤثر توزیع می کند.
  4. در حالت ایده آل، آنها باید در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.
  5. در اتاق خواب ، از قرار دادن تختخواب در نزدیکی رادیاتور خودداری کنید، زیرا یک منبع گرما که در شب خیلی نزدیک است، روی خواب تأثیر می گذارد.
  6. در یک راهرو ، رادیاتور را در بزرگترین منطقه قرار دهید، جایی که کمتر مانعی خواهد داشت.

نکته: قدرت رادیاتور معمولاً در وات درجه بندی می شود. در هنگام انتخاب قدرت رادیاتورها باید به مساحت گرم شده و همچنین ارتفاع اتاق و کیفیت عایق بندی منزل خود توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید