مقالات گرمایشی

فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی

فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی

اگر قصد خرید پکیج را دارید، حتماً اسم پکیج چگالشی به گوشتان خورده است که به طور حتم فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی وجود دارد که اکثر فروشندگان این نوع پکیج با طراحی جدید و مقرون به صرفه ای را پیشنهاد می کنند؛ البته این پکیج ها همانطور که از نظر کیفیت از پکیج های معمولی بهتر هستند از نظر قیمت کمی گرانترند! اما چرا باید این پکیج ها را انتخاب کرده و به پیشنهاد فروشندگان و طراحان این پکیج اعتماد کنیم! در این یادداشت سعی می کنیم تفاوت بین این دو پکیج یعنی پکیج چگالشی و پکیج معمولی یا سنتی را بیان کنیم. با تاسیسات بانک همراه باشید.

پکیج چگالشی با پکیج معمولی چه فرقی دارد

قطعاً برای این که فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی را متوجه شوید سرچی در اینترنت درباره ی پکیج دیواری کرده اید، قطعاً با سایت های زیادی روبه رو شدید، اما با خواندن کلی مطلب به جای اینکه به اطلاعاتی که می خواهید، دست یابید، با دیدن مطالب در هم گُرگیجه می گیرید و از آن سایت بیرون می آیید! بگذارید در همین ابتدا، لُپ مطلب را بدون معطلی بگوییم: تفاوت اصلی پکیج چگالشی با پکیج معمولی در نوع عملکرد آن است، که همین باعث شده تا پکیج های چگالشی مصرف گاز کمتری داشته باشد و در مصرف آب صرفه جویی بیشتری کند و اینکه شما به محض باز کردن شیر آب، به آب گرم دسترسی داشته باشید و مجبور نباشید که چندین ثانیه صبر کنید تا آب درون لوله گرم شود به عبارتی دیگر دستگاه پکیجی مناسب است که بیشترین راندمان، در عین این که بهینه ترین مصرف سوخت و کمترین تولید آلاینده را داشته باشد. حال اگر به صورت تخصصی می خواهید این تفاوت را بررسی کنید، با ما همراه باشید، چراکه در ادامه قصد داریم تاریخچه طراحی پکیج ها را بیان کنیم از پکیج های سنتی گرفته تا پکیج های چگالشی نسل جدید!

انواع پکیج شوفاژ دیواری، از پکیج سنتی تا پکیج چگالشی

در اینجا قصد داریم به سیر تحول پکیج در طی گذشت زمان بپردازیم: اما قبل از آن توصیه می کنیم مقاله پکیج گرمایشی را مطالعه کنید، در این مقاله به صورت کلی پکیج ها و نوع عملکرد آن را توضیح داده ایم که در دل این توضیحات بهتر فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی متوجه خواهید شد؛ برای یادآوری عرض می کنیم: پکیج گرمایشی یک سیستم مستقل است که وظیفه ی آن گرم کردن آب مصرفی و آب گرم مورد نیاز رادیاتور ها و یا سیستم گرمایش از کف و دیگر سیستم های وابسته است. خالی از لطف نیست که همین ابتدا این نکته را هم بگوییم: منظور از آب مصرفی، آبی است که در هنگام شست و شو، حمام و دستشویی استفاده می کنیم و همچنین به آب مورد نیاز برای گرمایش رادیاتور ها و دیگر سیستم های گرمایشی وابسته، آب مورد استفاده برای گرمایش می گویند. که به طور پیوسته این آب در حال چرخش است از این رو آب در مسیر بسته نیز می گویند.

به طور کلی تا به امروز چهار مدل پکیج یکی پس از دیگری طراحی و روانه بازار شده است، مسلماً در ساخت پکیج سانیکا یا پکیج شوفاژ دیواری جدیدی که طراحی می شود ایرادات پکیج قبلی را نمی بینیم چراکه بشر از گذشته تا به امروز در فکر پیشرفت و حل نمودن مشکلات زیست محیطی، آسایش، صرفه جویی در سوخت و کاهش هزینه ها است. خب، بیشتر از این از بحث خود دور نمی شویم و یک راست می رویم سراغ سیر تکاملی پکیج های گرمایشی!

پکیج معمولی یا پکیج تک مبدل

در ابتدا اولین پکیج تولید شد، یعنی حدود ۵۵ یا ۶۰ سال پیش! که امروزه از این پکیج ها به عنوان پکیج سنتی یا پکیج معمولی یاد می شود، اگر ساز و کار این پکیج را دقیق متوجه شود در ادامه به فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی بهتر پی خواهید برد. جالب است بدانید این پکیج ها در بازار با نام پکیج های تک مبدل نیز شناخته شده اند و به دلیل طراحی ساده از قیمت کمتری نسبت به سایر پکیج ها برخوردار است. جالب است بدانید هنوز هم از این پکیج های تک مبدل در آپارتمان های کوچک استفاده می شود، متاسفانه مصرف گاز و ساخت این پکیج ها با وجود مشکلات دیگری که دارند بالا است. به طور خودمانی عرض کنیم: پیشنهاد می کنیم به خاطر قیمت پایین تر این پکیج ها، آن ها را خریداری نکنید چرا که اگر محاسبه کنید به طور سالانه باید بیش از این هزینه را صرف پرداخت قبض گاز خود کنید. علت اصلی این مسئله نوع عملکرد پکیج های تک مبدل است که در زیر توضیح می دهیم:

ساز و کار پکیج تک مبدل

پکیج تک مبدل Bi-thermic هم آب گرم مصرفی ( آب مورد استفاده برای شستشو و استحمام ) و آب گرم در حال چرخش در رادیاتورها (مسیر بسته) را هر دو در یک مبدل از جنس مس گرم می کند، ( البته جا دارد بگوییم: انواع برند ها مثل پکیج ایران رادیاتور انواع این پکیج ها را تولید می کند. ) همچنین Bi-thermic یعنی دو منظوره! یعنی آبگرم مصرفی (بهداشتی) و گرمایش در یک مبدل گرم می شود. به این صورت که گاز پس از ورود به برنر و اختلاط با هوا و تشکیل شعله در محفظه احتراق، با برخورد با مبدل این نوع از پکیج، از دودکش خارج خواهد شد. مبدل این پکیج یک لوله مسی که به فرم صلیبی درآمده و داخل یک لوله مسی بیضی شکل تعبیه شده است. آب مصرفی در داخل این لوله های صلیبی شکل گرم می شود و آب برای سیستم گرمایشی در لوله بیضی شکل گرم خواهد شد؛ اما این سوال پیش می آید که چرا آب گرم مصرفی در لوله داخلی و آب سیستم گرمایشی در لوله خارجی قرار می گیرد؟ دلیل آن این است که آبی که برای سیستم گرمایشی می خواهیم باید درجه حرارت بیشتری داشته باشد چیزی در حدود ۳۵ تا ۸۰ درجه سانتی گراد و آبی که برای مصرف استفاده می کنیم دمایی بین ۳۰ تا ۶۰ درجه باید داشته باشد، آب سیستم های گرمایشی در لوله ی بیرونی با مشعل پکیج در تماس مستقیم است از این رو حرارت مورد نیاز برای پکیج ها را فراهم می کند. و اما سوالاتی که در مورد فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی و پکیج تک مبدل در ذهن ما پیش خواهد آمد چیست؛ که بسیاری از مشتریان ما این سوالات در ذهنشان است:

  • چرا در پکیج تک مبدل آب مصرفی با تاخیر گرم می شود؟

جواب این سوال این است، در فصل تابستان که شیر رادیاتور ها بسته است و از سیستم های گرمایشی استفاده نمی کنیم، لوله های بیضی شکل مبدل خالی از آب هستند، در این صورت آب مصرفی که در لوله های صلیبی وجود دارد دیرتر گرم می شود و با باز کردن شیر آب باید چند دقیقه ای بگذرد تا آب گرم از پکیج خارج شود.

  • چرا پکیج معمولی مصرف سوخت بیشتری دارد؟

در پکیج های تک مبدل نیمی از حرارت همراه با دود کش بیرون می رود و از این رو بخشی از انرژی گرمایشی به جای اینکه صرف گرم کردن آب مصرفی و آب رادیاتور ها شود از دودکش خارج می شود و سوخت بیشتری برای گرم کردن آب درون لوله مصرف می شود که این خود یک فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی است.

پکیج معمولی با دو مبدل

گفتیم: یکی از نکات منفی در مورد پکیج های شوفاژ دیواری تک مبدل با توجه به مکانیزم و نحوه عملکرد آن ها بحث مدت زمان ( فاصله زمانی ) بین باز کردن آب گرم و دریافت آب گرم در نقطه مورد نظر ( به طور مثال سردوش حمام ) است. در این پکیج شوفاژ دیواری، بجای در نظر گرفتن یک مبدل برای تامین آب گرم بهداشتی و آب گرم مدار شوفاژ، از دو مبدل مجزا، یکی برای تامین آب مدار گرمایش و دومی برای تامین آبگرم مدار بهداشتی استفاده شده است. مبدل اول یا مبدل اصلی از جنس مس (در برخی مدل ها از آلومینیوم هم استفاده شده است) بوده که از نوع هوا به آب می باشد، بدین معنی که در یک سمت هوای گرم ناشی از شعله و احتراق وجود دارد و سمت دوم و داخل لوله ها، از آب برای تامین آب گرم شوفاژ ( گرمایش ) استفاده می شود. به این مبدل، مبدل اصلی گفته می شود که چون فقط به منظور تامین آب شوفاژ استفاده می شود تک منظوره یا momo-thermic نامیده می شود. در زمان نیاز به آبگرم بهداشتی، مسیر چرخش این آب توسط شیر سه راهه، عوض شده و آب گرم شده با شعله، از داخل مبدل دوم، از جنس استیل ضد زنگ که از نوع مبدل صفحه ای Plate Heat Exchanger است، به چرخش در می آید. از سمت دیگر در داخل مبدل دوم (مبدل ثانویه) آب شهری به منظور تولید آبگرم بهداشتی در حال جریان می باشد.

جالب است بدانید طبق دو استانداردی که در مورد آبگرم بهداشتی در اروپا وجود دارد: این دو استاندارد عبارتند از EN13203-1 و EN13203-2. دستگاه های تولید آب گرم طی این دو استاندارد مورد آزمون قرار گرفته و بر اساس امتیازهای دریافتی به ترتیب ۳ ستاره یا ۲ ستاره یا تک ستاره یا بدون ستاره نامیده می شوند. یکی از پارامترهای مورد اندازه گیری این تست که امتیاز بالایی در نتیجه آزمون خواهد داشت زمان بین درخواست آب گرم بهداشتی تا زمان دریافت حداقل ۷۵ درصد از دمای تنظیمی مورد انتظار در محل درخواست (خروجی شیر) می باشد. بهترین زمان در نظر گرفته شده برای این تست ۵ ثانیه لحاظ شده است که همانگونه که وصف شد، پکیج های تک مبدله همگی بالای این زمان اند و در نتیجه امتیاز بالایی را از دست خواهند داد و این نیز هم فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی است، به همین علت است که در مورد ستاره آبگرم بهداشتی پکیج های تک مبدله در سرتاسر جهان بلا استثنا حداکثر ۲ ستاره آبگرم بهداشتی دارند و هیچ پکیج تک مبلدله ای درسرتاسر دنیا نمی تواند ۳ ستاره آب بهداشتی را دریافت نمایند. به همین علت سازندگان پکیج شوفاژ دیواری به فکر رفع این مشکل افتادند.

با طراحی پکیج های دو مبدل و جدا شدن آب مورد نیاز مصرفی از آب مورد نیاز سیستم های گرمایشی مسئله اختلاف زمانی بین باز کردن شیر آب گرم و گرم شدن آب توسط پکیج حل شد و به محض باز کردن شیر آب گرم در لوله ها جریان پیدا می کند. اما با این حال هنوز هم عیب هایی طراحی این پکیج دارد:
توجه شود که در هر دو نسل یک و دو ( پکیج تک و دو مبدله معمولی ) یک عیب مشترک دارند و آن عیب عبارتست از اینکه دمای خروج محصولات احتراق بالایی دارند و می توان با تکنیکی از این حرارت آزاد استفاده نمود تا به راندمان بالاتری برسیم. که از این رو طراحی پکیج های نسل جدید که به آن پکیج چگالشی می گویند آغاز شد؛ با تاسیسات بانک همراه باشید. در اینفوگرافیک زیر می توانید تفاوت پکیج یک مبدله و پکیج دو مبدله را مشاهده کنید:

فرق پکیج یک مبدله با پکیج دو مبدله

پکیج نیمه چگالشی یا پکیج نیمه کندانس

سوالی که در ذهن ما پیش می آید این است که اصلاً چرا به این نوع پکیج های نسل جدید پکیج چگالشی می گویند؟! شاید با شنیدن نام چگالش یاد یکی از درس های علوم دوره ی مدرسه ی خود افتاده باشید، به طور کلی چگالش یعنی تبدیل گاز به مایع! که دقیقاً به خاطر عملکرد این پکیج است که به این سیستم ها، پکیج چگالشی می گویند و همین نیز یک فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی است.

همانگونه که توصیف شد، در هر دو نسل اول و دوم، دمای خروج محصولات احتراق بالاست ( حدود ۱۱۰ درجه سانتیگراد )، بدین شرح، نسل سوم پکیج شوفاژ دیواری روانه بازار گردید که به آن پکیج نیمه کندانس یا Semi-condensing اطلاق می گردد که در ایران به نام پکیج سه مبدله شناخته می باشد که علت این نام گذاری اضافه شدن یک مبدل دیگر در بالای دستگاه و در مسیر خروج محصولات احتراق می باشد، بدین شکل در این نوع دستگاه شوفاژ دیواری، از یک مبدل استفاده می شود که هوای موجود در مواد حاصل از احتراق را تبدیل به آب می کند و دوباره به لوله باز می گرداند. توجه گردد که جهت دستیابی به بهترین راندمان پکیج شوفاژ دیواری سه مبدله، دمای آب برگشت مدار گرمایش باید حداقل ممکن باشد ( حداکثر ۵۳ درجه سانتیگراد )، چرا که هرچقدر این دما پایین تر باشد، راندمان بالاتری از دستگاه را شاهد خواهیم بود. در این دستگاه ها مهم است که آب در دمای مناسب باشد تا گرمای نهان تبخیر آزاد شده و شاهد حداکثر راندمان باشیم.

اما به دلیل نیمه چگالشی بودن این پکیج ها هنوز جا برای بهبود عملکرد این پکیج ها باقی می ماند، توجه شود که در هر سه نسل معرفی شده یک نکته مشترک وجود دارد که نسل سوم را همچنان ناقص باقی می گذارد. آن نکته مهم این است که درست است که در هر سه نسل پکیج شوفاژ دیواری یعنی پکیج تک مبدله، دو مبدله و نیمه کندانس، میزان انتشار گاز در محفظه احتراق، تحت کنترل ما می باشد ( توسط برد کنترل پکیج شوفاژ دیواری و شیر گاز قابل کنترل آن ) ولی میزان هوا و در نتیجه کیفیت ترکیب گاز با هوا تحت کنترل ما نمی باشد و این مهم، نقص بزرگی محسوب می شود، چرا که برای بدست آوردن بهترین نتیجه و سوخت کامل، نسبت اختلاط و ترکیب گاز و هوا بسیار مهم است. از این رو پکیج های نسل چهارم یعنی پکیج های تمام چگالشی طراحی و روانه بازار شدند.

پکیج چگالشی یا تمام کندانس

گفتیم هدف ما از ساخت پکیج های نسل جدید داشتن سیستمی است که از حداکثر انرژی گرمایی خود استفاده کند، گفتیم پکیج های چگالشی یک مبدل دیگر دارد که کار آن تبدیل بخار آب به مایع است. با این کار گرمایی که از گاز گرفته می شود تا تبدیل به مایع شود، صرف گرم کردن آب ورودی به پکیج می شود، بنابراین از گرمای حاصل شده از مشعل که با گاز شهری کار می کند، به صورت ۹۸ درصد می توان استفاده کرد که این آمار در پکیج های معمولی چیزی در حدود ۸۲ درصد است، از این رو می توان گفت: پکیج های نسل جدید چگالشی بسیار فوق العاده اند. خالی از لطف نیست که این نکته را ذکر کنیم هر چه این پکیج ها سیستم و طراحی پیچیده تری داشته باشد، قطعاً دقت بیشتری برای رسیدگی و نگهداری آن لازم دارد برخلاف پکیج های تک مبدله که به خاطر سیستم ساده ی آن هزینه ی تعمیرات بسیار کمی دارد و عمر طولانی دارد. با این وجود چرا خرید پکیج چگالشی را پیشنهاد می کنیم؟ در ادامه به این نکته و فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی می پردازیم.

پکیج چگالشی چگونه کار می کند

چرا پکیج چگالشی بخریم

تا اینجا تمامی نکات در مورد فرق و تفاوت پکیج چگالشی و پکیج معمولی را بیان کردیم، همچنین مکانیزم و عملکرد انواع پکیج تک مبدله ، پکیج دو مبدله ، پکیج نیمه چگالشی و پکیج چگالشی را بیان کردیم. و در نهایت نیز توصیه کردیم که با وجود قیمت مناسب و عمر بالای پکیج های تک مبدله و غیر چگالشی، بهتر است پکیج های چگالشی را برای خرید انتخاب کنیم. در ادامه به این نکات توجه کنید.

فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی

  • یک شایعه! پکیج های چگالشی مناسب واحد های کوچک نیستند

یک شایعه در مورد پکیج های چگالشی هست و آن هم این است که این پکیج ها مناسب فضاهای کوچک نیست اما باید گفت: به راحتی می توان در واحد هایی با متراژی بیش از ۵۰ متر از پکیج های چگالشی استفاده کرد و از مزیت های آن بهرمند شد. علاوه بر آن نیز می توان از پکیج های چگالش high power که به صورت زمینی قابل استفاده می باشد در متراژهای بالای ۴۰۰ مترو بعضاً به صورت مرکزی نصب گردیده و چندین واحد همزمان را تحت پوشش قرار می دهد. پس با هر متراژی می توانید از پکیج های چگالشی بدون اینکه نگران این باشید که اگر در دو مکان از خانه از آب گرم استفاده شود در یک نقطه فشار آب گرم کم باشد یا آب به اندازه ی کافی گرم نشود. چرا که برخی از این پکیج های چگالشی یک منبع ذخیره درونی دارند که باعث می شود اگر در چند نقطه از آپارتمان آب گرم باز باشد، در هیچ کدام کمبود آب گرم نداشته باشیم، می توان گفت: این مورد نیز یکی از مهمترین فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی محسوب می شود.

  • پکیج چگالشی باعث کاهش مبلغ قبض گاز خواهد شد

شاید در واحد های آپارتمانی با متراژهای پایین این قضیه که پکیج چگالشی باعث کاهش مصرف گاز و به مراتب سبب کاهش مبلغ قبض گاز می شود، چندان به چشم نیاید، ولی در آپارتمان هایی با متراژ بالا این مهم بسیار چشمگیر است. برای مثال: اگر یادتان باشد گفتیم: پکیج های چگالشی نسبت به پکیج های معمولی حداقل چیزی حدود ۲۰ % بیشتر در انرژی صرفه جویی می کند، اگر یک واحد ۱۰۰ متر مربع را در نظر بگیریم که قیض گاز آن ۱۰۰ هزار تومان باشد مقدار صرفه جویی در مصرف این واحد در یک ماه با در نظر گرفتن ۲۰% صرفه جویی ۲۰ هزار تومان خواهد بود، در صورتی که اگر یک واحد ۲۰۰ متری را در نظر بگیریم مبلغ و قبض گاز آن واحد ۲۰۰ هزار تومان باشد با در نظر گرفتن ۲۰% صرفه جویی ۴۰ هزار تومان مبلغ قبض برق می باشد. با این توصیف و فرض بر نرخ قبض های بالا آن واحد ۲۰۰ متری سالیانه ۴۸۰ هزار تومان در مصرف گاز صرفه جویی می نماید اگر این مقدار صرفه جویی را به نسبت سال های متوالی و افزایش مستمر نرخ گاز در کشورمان در نظر بگیریم، استفاده از دستگاه های چگالش به جای دستگاه های معمولی قابل توجیح بوده و به صرفه می باشد.

  • اگر سیستم گرمایش از کف دارید، حتماً پکیج چگالشی خریداری کنید

یک نکته ی مهم در مورد پکیج های چگالشی و فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی این است که هر چه آب برگشتی به پکیج دمای کمتری داشته باشد عملکرد پکیج بیشتر می شود، دمای برگشتی آب رادیاتور ها چیزی حدود ۶۰ درجه است اما دمای آب برگشتی از لوپ های گرمایش از کف حدود ۴۰ تا ۴۵ درجه است و این همان چیزی است که مناسب پکیج های چگالشی است و باعث صرفه جویی حداکثری از مصرف انرژی وراندمان بالاتر می باشد.

  • طراحی پکیج چگالشی به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند

طبق توضیحاتی که در بالا عرض کردیم یک فرق بین پکیج چگالشی با پکیج معمولی صرفه جویی در مصرف گاز بود، که به دنبال آن آلاینده های خروجی از دودکش پکیج کمتر به محیط زیست لطمه وارد می کند.

حرف آخر

در تاسیسات بانک در مورد فرق پکیج چگالشی با پکیج معمولی را گفتیم که سوال متداول بسیاری از مشتریان ما بود و هست و مطمئناً خواهد بود، چراکه مشتریان وقتی تفاوت قیمتی بین پکیج سنتی و پکیج چگالشی را می بینند این سوال برایشان پیش می آید که چرا این تفاوت قیمتی وجود دارد و ما وظیفه ی خود می دانیم تمامی ویژگی این پکیج ها را بیان کنیم. همچنین هر سوال و هر اطلاعات دیگری در مورد خرید پکیج چگالشی یا خرید پکیج معمولی داشته باشید کارشناسان تاسیسات بانک در خدمت شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید