مقالات سرمایشی

معرفی بهترین کولرگازی

خرید کولرگازی

چه کولرگازی بگیریم خوبه؟

کولرها یکی از بهترین راه حل های خنک کننده برای مکان هایی است که در تابستان با گرمای محیط مواجه هستند. کولرگازی ها از این جهت محبوب هستند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست هستند.برای انتخاب کولرگازی مناسب گزینه های زیادی در بازار وجود دارد و انتخاب آن می تواند کمی گیج کننده باشد و باید بسیاری از ویژگی ها را در نظر گرفت. در این مقاله، کلیه ویژگی های مهمی را که باید هنگام خرید کولر در نظر بگیرید ، به طور مختصر مرور می کنیم.

تهویه مطبوع

 

در ابتدا باید عنوان کنیم که کولرهای گازی انواع مختلفی دارند که به چهار دسته کلی پنجره ای، اسپلیت، پرتابل و ایستاده تقسیم بندی می شوند:

کولرگازی اسپلیت

کولرگازی اسپلیت از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک واحد داخلی و یک واحد خروجی(کمپرسور). واحد داخلی یا همان پنل در داخل ساختمان یا اتاق و کمپرسور کمی دورتر از اسپلیت و در محیط آزاد نصب میشود که در نهایت این دو بخش به وسیله لوله های مسی به هم متصل میشوند. از مواردی که باعث محبوبیت این کولرها شده است میتوان به قابلیت تنظیم دما (بر اساس حرارت محیط) به وسیله ترموستات، قرار دادن زمان مشخص برای خاموش شدن خودکار و… اشاره کرد.

air-conditioner

 

کولرگازی ایستاده

کولرهای گازی ایستاده معمولاً در مکان هایی مانند رستوران ها، سالن ها، هتلها، پایانه های مسافربری و… استفاده می شود. دلیل نام گزاری آن هم به این دلیل است که اساساً روی زمین ایستاده است. این نوع کولرهای گازی به دلیل قدرت بالای پرتاب هوا و همچنین توانایی سرمایش و گرمایش بالا، بیشتر کاربری صنعتی دارند. هم چنین درصورتی که امکان نصب کولر گازی پنجره ای و یا اسپلیت را در منزل خود ندارید میتوانید از این نوع کولر گازی استفاده کنید.

کولرگازی ایستاده

کولرگازی پرتابل

کولرگازی ایستاده(پرتابل) همانطور که از نام آن پیداست بدین معناست که این نوع کولر قابل حمل است; اگرچه به مواردی از جمله نصب لوله اگزوز و قرار دادن یک منبع تامین برق مناسب نیز باید توجه کرد. بیشترین چیزی که در طراحی این کولر استفاده شده، چرخ های کوچک آن است که برای راحتی در جابجایی این کولر در نظر گرفته شده است.

کولرگازی-پرتابل-12000-گرین

کولرگازی پنجره ای یا یونیت

کولر گازی پنجره ای معمولا برای استفاده در اتاق های کوچک استفاده میشود. هم چنین این کولر ساده ترین شکل یک سیستم تهویه مطبوع است و بر روی پنجره ها یا دیوارها نصب می شود. این نوع کولرها مجموعه ای یک تکه دارند بدین صورت که تمامی قطعات ازجمله کنداکسور، اوپراتور، کمپرسور و کویل خنک کننده در یک جعبه قرار داده شده است. قسمت جلوی دستگاه هوای خنک را به داخل اتاق انتقال داده در حالی که طرف دیگر واحد به دلیل مبدل حرارتی که دارد هوای گرم را تخلیه می کند.

 

کولر پنجره ای

کولرگازی را بر چه اساسی انتخاب کنیم؟

با توجه به مدل ها و برندهای متعددی که کولر ها دارند، از این رو انتخاب یک منبع تهویه مطبوع ممکن است انتخابی سخت و دشوار به نظر برسد. حال به نکاتی میپردازیم که نقش به سزایی در راحتی شما دارند:

تاثیر متراژ در انتخاب کولرگازی

یکی از مواردی که در انتخاب دقیق شما بسیار تاثیرگزار است، متراژ خانه یا محیطی است که دستگاه برای آن در نظر گرفته شده است. با توجه به داده های زیر شما میتوانید بر اساس متراژ خود، به بهترین ظرفیت گرمایشی موردنیاز دست پیدا کنید. هم چنین میتوانید به طور جداگانه خودتان ظرفیت گرمایشی مدنظر را پیدا کنید:

برای طبقات وسط به ازای هر متر مربع ۳۰۰ تا ۵۰۰ BTU و همچنین برای طبقات بالای ساختمان با توجه به تابش نور خورشید به ازای هر متر مربع ۵۰۰ تا ۶۰۰ BTU در نظر گرفته می شود . به طور مثال:

  • کولر گازی مناسب محیطی به مساحت ۳۶ متر مربع : ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ (BTU)
  • کولر گازی مناسب محیطی به مساحت ۷۰ متر مربع :۱۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ (BTU)
  • کولر گازی مناسب محیطی به مساحت ۷۵ متر مربع تا ۱۸۵ متر مربع : ۱۶۰۰۰  تا ۲۸۰۰۰ (BTU)

نکته:بی تی یو(BTU) واحد اندازه گیری انرژی گرمایی در تاسیسات برودتی و حرارتی می باشد. در تعریف هر BTU میزان گرمایی است که دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر یک درجه از ۶۰ درحه فارنهایت به ۶۱ درجه فارنهایت برساند.

علاوه بر موارد بالا برای تعیین ظرفیت کولر، مواردی دیگر نیز وجود دارند که باید آنها را درنظر گرفت:

آب و هوا: برای مناطق با آب و هوای بسیار گرم و خشک باید کولری که انتخاب میکنید دارای حداقل ظرفیت ۱۸۰۰۰ باشد. کولرهای حاره ای مخصوص شهر های جنوبی و گرم کشور هستند.

گردش هوا: در صورتی که هوا به خوبی در محیطی که کولر شما در آن نصب است گردش پیدا نمیکند، نیاز به اضافه کردن پنل های داخلی یا کولرهایی با ظرفیت بالاتر هستید.

تعداد افراد حاضر در فضا: هر چه تعداد افرادی که در یک فضا حضور دارند بیشتر باشد باید ظرفیت کولر گازی را افزایش داد  معمولا این میزان به ازای هر نفر ۶۰۰BTU میباشد که مازاد بر ظرفیت اسپلیت باید در نظر گرفته شود.

میزان رفت و آمد: میزان رفت و آمد در یک فضا از عوامل موثر در ثابت ماندن دمای محیط است هر چه که رفت و آمد در فضا بیشتر باشد باید کولرگازی با ظرفیت های بالاتر انتخاب کرد. علاوه بر میزان رفت و آمد باید از عایق بودن در و پنجره نیز اطمینان حاصل کرد.

نکته: وجود فضا ها و دستگاه های گرمازا در میزان سرمایش کولر گازی موثر است. در منزل آشپزخانه به دلیل پخت و پز و وجود اجاق گاز جزء فضاهای گرمازا محسوب میشود و برای فضاهای مجاور با آشپزخانه باید اسپلیت با ظرفیت بالاتر انتخاب کرد.

برچسب مصرف انرژی

توصیه میشود در هنگام خرید کولرگازی هایی با رده انرژی بالا مانند(C،A،B) را انتخاب کنید. رده انرژی کولر تاثیر مستقیمی در مصرف انرژی الکتریکی آن داشته و در نهایت در هزینه برق مصرفی شما تاثیرگزار است. جالب است بدانید که کولرگازی های اینورتردار همگی دارای گرید انرژی A بوده و از کمترین میزان برق مصرفی نسبت به کولرهای معمولی یا کولرهایی با رده انرژی B هستند.

 

energy-label

 

دیدگاهتان را بنویسید