آبرسانی

دسته بندی انواع پمپ آب

پمپ آب سلامم

برای بررسی انواع پمپ آب و کاربرد هریک از مدل های موجود با ما همراه باشید. اولین نمونه ی پمپ ها که نیروی محرک آنها توسط انسان یا حیوانات تامین می شد، توسط مصریان باستان در ۱۷ قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفتند. آنها توانسته بودند آب را با پمپ های رفت و برگشتی از عمق۵ متری زمین بیرون بکشند.

۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، مصری ها وسیله ای به نام شادوف برای افزایش فشار آب اختراع کردند. این وسیله شامل یک میله معلق به همراه یک سطل در یک طرف و یک وزنه در طرف دیگر بود.

۲۰۰ سال قبل از میلاد یک مخترع و ریاضیدان یونانی، یک پمپ هوا اختراع کرد که این پمپ یک دریچه در پایین و یک منبع در بین آنها و یک ردیف لوله در بالای آنها داشت. این پمپ در واقع طرح اصلی پمپ های فعلی بود.

اولین پمپ های گریز از مرکز در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم توسط مهندسین فرانسوی و ایتالیایی ساخته شد.

پمپ چیست و چگونه کار می کند

برای آشنایی بیشتر با انواع پمپ آب بهتر است ابتدا نگاهی به ویژگی ها و عملکرد این سری از تجهیزات آبرسانی داشته باشیم. پمپ آب وسیله ای است برای انتقال مایعات از یک مکان به مکان دیگر که به طور معمول از انرژی الکتریکی به انرژی هیدرولیکی تبدیل می شود. به طور کلی پمپ آب در مقیاس کوچک برای بلند کردن دبی بیشتر استفاده می شود. مواردی که مورد نظر است انواع گریز از مرکز هستند که قابلیت جذب کم دارند.

پمپ آب

بررسی و معرفی انواع پمپ آب

با بررسی عملکرد انواع پمپ آب بهتر است در ادامه به معرفی انواع پمپ و عملکرد هریک از آنها بپردازیم.

پمپ فاضلاب

از انواع پمپ آب موجود میتوان دامنه پمپ های فاضلاب می تواند آب تمیز، کثیف و فاضلاب را در مقادیر زیادی تخلیه کند و برای مصارف صنعتی در مقیاس بزرگ کاملاً مجهز است. ما برای اطمینان از دوام حداکثر پمپ ها را با بدنه های پمپ چدن و ​​آهنی محکم از جنس استنلس استیل می سازیم، بنابراین آنها برای استفاده طولانی مدت مناسب هستند.

به طور معمول مایعات زیر را حمل می کنند: فاضلاب خام، فاضلاب تصفیه شده مکانیکی از مخازن تصفیه، لجن و آب طوفان.

پمپ های فاضلاب همچنین می توانند به عنوان پمپ های افقی نصب شوند

پمپ های زیر آب

پمپ های غوطه ور مستحکمی هستند، ساخته شدند تا آخرین محصولات مناسب برای پمپاژ آب های کثیف و تمیز باشند. از آنها می توان در چندین سناریو مختلف از جمله زهکشی آب سیل، آبیاری باغ و ایجاد آبشارها و چشمه ها استفاده کرد.

پمپ های آب تمیز

پمپ های زیر آب برای پمپاژ آب تمیز مخصوصاً هنگام تخلیه و پاکسازی آب در باغ و یا خالی ماندن از انسداد در آشپزخانه یا حمام ساخته شده است. ما پمپ های آب زیرزمینی همه کاره و کاربر پسند را تهیه می کنیم که می تواند برای کنترل سطح آب در استخرها نیز استفاده شود.

پمپ های آب موتور

برای انتقال سریع آب با سرعت کارآمد و مقرون به صرفه در اولویت قرار دارند. آنها قدرتمند، جمع و جور و قابل حمل هستند، برای کارهای پمپاژ استخر و برکه مفید هستند. تولید گازهای گلخانه ای کم و عدم آلودگی صوتی باعث می شود این پمپ ها یک خرید سازگار با محیط زیست باشند.

پمپ آب زباله

از دیگر انواع پمپ آب میتوان به پمپ های فاضلاب، آبهای بسیار آلوده ای را حمل می کنند که غالباً حاوی ذرات جامد با منشاء مختلف آلی،معدنی هستند. آنها کاملاً در مایع به کار رفته غوطه ور می شوند.

کاربردهای معمول آن شامل صنایع فرآوری مواد غذایی، ساخت و ساز، خمیر کاغذ و مواد کاغذی ، شکر و صنایع فلزی (به عنوان مثال الکترولیز فلز) و همچنین استخراج معادن و استخراج آب است (به عنوان مثال آب خنک کننده ، نمک زدایی از آب دریا).

نکته: نباید پمپ را بدون آب روشن نمایید زیرا فیبر و فنر موجود در پمپ که مانع از نشت آب به داخل الکتروموتور است در اثر خشک کار کردن میسوزد.

پمپ آب خانگی

انواع مختلفی از پمپ آب خانگی وجود دارد که بسته به دبی (حجم آب در واحد زمان) و ارتفاع آبرسانی تقسیم بندی می شوند.

  • پمپ جتی: پمپ های جتی یا خودمکش را  بسته به میزان فشار هوا تا چندمتر بالاتر از مخزن آب نصب میکنند.
  • پمپ بشقابی: این پمپ ها در توان های برابر نبست به پمپ های جتی هد کمتری دارند. در مقابل دبی (حجم آب در واحد زمان) بیشتری دارند.  پمپ های بشقابی خودمکش نیستند و منبع ذخیره باید در ارتفاع برابر یا بیشتری از این مخازن نصب شود.
  • پمپ شناور : پمپ های شناور معمولا فاقد مخزن تحت فشار بوده و آب را از داخل چاه پمپاژ می کند،به همین دلیل میزان مصرف انرژی در این نوع پمپ ها نسبت به پمپ های جتی بسیار کمتر است. پمپ های شناور به طور عمده برای انتقال آب از چاه های عمیق استفاده می شود.
  • پمپ سیرکولاسیون: مانند پمپ آب در گردش شوفاژخانه

عملکرد انواع پمپ آب

هنگامی که یک محفظه فقط دارای یک پروانه گردان باشد ، به آن پمپ تک مرحله ای گفته می شود.

پمپهای مکانیکی ممکن است در مایعاتی که پمپاژ می شوند غوطه ور شوند یا خارج از سیال قرار گیرند.

هنگامی که یک محفظه شامل دو یا بیشتر پروانه چرخشی باشد ، به آن پمپ دو یا چند مرحله ای گفته می شود.

پمپ ها را می توان با استفاده از روش جابجایی آنها در پمپ های جابجایی مثبت، پمپ های ضربه ای، پمپ های سرعت، پمپ های گرانشی، پمپ های بخار و پمپ های ارزنده طبقه بندی کرد.

سه نوع پمپ اصلی وجود دارد: جابجایی مثبت ، پمپ های گریز از مرکز و جریان محوری.

در پمپ های گریز از مرکز جهت جریان سیال به عنوان نود درجه تغییر می کند زیرا در پروانه جریان می یابد، در حالی که در پمپ های جریان محوری جهت جریان تغییر نمی کند.

پمپ جابجایی مثبت نباید در برابر دریچه بسته در قسمت تخلیه پمپ کار کند، زیرا هیچ سر خاموش مانند پمپ های گریز از مرکز ندارد. یک پمپ جابجایی مثبت که در برابر دریچه تخلیه بسته کار می کند، به جریان خود ادامه می دهد و فشار در خط تخلیه افزایش می یابد تا این که خط متلاشی شود،و پمپ به شدت آسیب میبیند.

نکته: به خازن پمپ توجه داشته باشید، اگر خازن ضعیف شده باشد، راه اندازی پمپ اتفاق نمی افتد.

پمپ آب

دیدگاهتان را بنویسید