مقالات سرمایشی

معرفی قطعات کولر آبی (ویدیو)

ویدیو قطعات کولر آبی

در این مقاله قصد داریم به معرفی قطعات کولر آبی بپردازیم. با شناخت از اجزا و نحوه ی عملکرد این سری از سیستم های تهویه مطبوع میتوان علاوه بر نگهداری صحیح دستگاه، در صورت بروز هر نوع ایراد و اختلال در عملکرد آن براحتی نسبت به تعویض و یا تعمیر آن اقدام نمایید. کولر آبی عمدتا ساختار ساده ای دارد. همه ی ما اتاقک فلزی آبی رنگ را روی پشت بام ساختمان ها دیده ایم. اما شاید برای شما سوال شده که این جعبه ی فلزی چطور هوای گرم خانه را خنک و مطبوع می کند. هر دستگاهی از کنار هم قرار گرفتن اجزا و قطعاتی تشکیل شده است. نظم و هماهنگی بین این قطعات، موجب عملکرد بهینه آن می شود. کولر آبی دستگاهی الکتریکی است که با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی موجب حرکت و چرخش قطعات مکانیکی موجود در مدار خود می شود.

قطعات کولر آبی

کولر آبی همانطور که از نامش پیداست برای تامین هوای خنک نیاز به آب دارد. اما چرخه ی تبدیل آب به هوای خنک به چه شکل است. برای این فرایند لازم است که دستگاه به قطعات مکانیکی و الکتریکی تجهیز باشد. این قطعات درون یک مکعب فلزی قرار گرفته اند، که اطراف آن توسط پدهای تبخیری احاطه شده است. با شروع بکار دستگاه آب از طریق سه راهی روی پوشال ها ریخته می شود. زمانیکه فن شروع به چرخیدن کند، آب محبوس در پوشال ها به کمک هوای اطراف دستگاه تبخیر شده و تبدیل به هوایی خنک و مطبوع می شود. این هوا به سمت دریچه ی خروجی دستگاه هدایت شده و از طریق کانال ها به هوای اتاق منتقل می شوند. در ادامه به معرقی قطعات کولر آبی می پردازیم.

معرفی اجزا و قطعات کولر آبی

قطعات کولر آبی همانطور که اشاره شد از دو دسته ی مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده اند. قطعات الکتریکی وظیفه ی تامین برق دستگاه را به عهده دارند. این قطعات شامل موتور کولر یا دینام، پمپ آب یا واتر پمپ و جعبه تقسیم برق کولر می باشد. قطعات مکانیکی دستگاه نیز شامل اجزایی همچون پروانه، شناور آب، تسمه و پولی است. در کنار این قطعات برخی اجزا هستند که به صورت ثابت می باشند. از قبیل شبکه آبرسانی، پوشال ها یا واسط های تبخیری، شیرتخلیه و در نهایت بدنه ی دستگاه می باشد. تمامی این قطعات هریک وظیفه ی خاصی به عهده دارند. که لازم است به درستی کار کنند.

کولر آبی در ظرفیت های مختلفی تولید می شود. هریک از این مدل ها در متراژهای مشخصی قادر به خنک سازی محیط هستند. کولر آبی نیز همانند دیگر تجهیزات نیاز به رسیدگی و انجام سرویس دوره ای دارد. برخی قطعات نیز در طولانی مدت به طور کامل خراب می شوند که لازم است آنها را تعمیر و یا تعویض نمود. معمولا برای تعویض این قطعات نیاز به تخصص و تبحر خاصی نیست تنها میتوان با رعایت نکات ایمنی قطعه ی مورد نظر را جایگزین نمود. در این ویدیو قطعات کولر آبی را به طور کامل معرفی کرده ایم.

video
play-sharp-fill

 

دیدگاهتان را بنویسید